(+۹۸) ۵۱۳۷۶۶۵۵۹۸

بهداشت و تغذیه

شما اینجا هستید: صفحه اصلی مطالب
۳۱ تیر
۱۳۹۶

سال‌ هایی که کودک در مدرسه می ‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است، زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد، اگرچه سرعت رشد او کمتر از سال‌ های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌ های غذاییشامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه ‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است. وعده ی صبحانه، نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد. به دنبال نخوردن غذا در طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌ خورند، کم ‌دقت، خسته و بی ‌حوصله هستند و نمی ‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها واملاح معدنی را با خوردن وعده ‌های غذایی دیگر جبران کنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این‌ که به مدرسه برود، آماده کنند.

تهیه میان ‌وعده‌ های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا ساعات نزدیک ظهر، کودک ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیر قابل تحمل‌ می ‌کند.

تمام این موارد، ضرورت توجه به تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس را بیش از پیش آشکار می ‌سازد.

انجام فعالیت‌های ذهنی و جسمی دانش‌آموزان در مدرسه، نیازمند انرژی است که باید با یک برنامه تغذیه کامل و غنی تامین شود. تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت‌های ذهنی دانش‌آموزان، علاوه بر اینکه سلامت جسم آن‌ها را تامین می‌کند به آن‌ها کمک می‌کند تا از ساعات حضور در کلاس‌ها بهترین بهره را ببرند و بازدهی‌شان را به بالاترین حد ممکن برسانند.

«دپارتمان بهداشت و تغذیه» در سطح کلان بر بهداشت بوفه مدارس، بهداشت فروشندگان بوفه و مواد غذایی موجود توجه دارد و از طریق تصویب ضوابط و مقررات تلاش می‌کند سلامت تغذیه دانش‌آموزان تضمین شود.

از سوی دیگر با توجه به ساعت درسی دانش‌آموزان واحد های آموزشی زیر مجموعه، برای میان وعده و ناهار دانش‌آموزان نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است که شامل تمامی گروه های مغذی برای دانش آموزان می باشد. این پکیج های غذایی زیر نظر متخصصین تغذیه برای تمامی روزهای سال برنامه ریزی شده و شامل ترکیبی از گروه های غذایی شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه ‌جات و گروه نان و غلات می باشد.