(+۹۸) ۵۱۳۷۶۶۵۵۹۸

پایگاه سلامت در بخش تغذیه

شما اینجا هستید: صفحه اصلی دسته‌بندی نشده
۰۵ آبان
۱۳۹۷

پایگاه سلامت بخش تغذیه

سلامتی مهم ترین سرمایه هر انسانی می باشد. اما افسوس که انسان ها در سن جوانی از سلامت خود غفلت می کنند.و در هنگام میانسالی و پیری به فکر آن می افتند ، که شاید دیر شده باشد و فرصتی برای جبران نباشد.

بخش عمده ای از سلامتی هر انسانی با هر شرایطی و هر جنسیتی به نوع تغذیه او مربوط می باشد و عمده ترین و اصلی ترین وعده غذایی در طول روز صبحانه است که کمترین توجه به آن می شود.

در دنیای پر شتاب ما که همیشه دچار کمبود وقت هستیم و نقش پدر و مادر را داریم این کم توجهی تاثیرات مخرب تری برای فرزندانمان به خصوص در طول سال تحصیلی خواهند داشت.

لذا مجتمع علامه طباطبایی از سال ۹۱ جز اولین طراحان و مجریان برنامه سلامت دانش آموزی بود که با ارائه بسته هایی در قالب صبحانه یا میان وعده اقدام به عمل کرد.

با تمام نقص ها و مشکلات عدیده ای که پیش رو داشتیم و خواهیم داشت از شما که تاکنون ما را همراهی کردید و دستمان را گرفتید و کمبودها را نادیده ، سپاسگزاریم.

با توجه به اینکه به تعداد افراد روی کره زمین ذائقه شکمی داریم لذا سخت است هماهنگ کردن نیازهای فردی و برآوردن بخش عمده ای از خواسته های همه . اما تلاش بر آن بوده که بتوانیم بخش کوچکی از رضایت شما را داشته باشیم.

عدم یکسان بودن خوراکی ها در کلاس و مدرسه ، نداشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه در ابتدای صبح ، نبود فرصت کافی برای تهیه و آماده سازی خوراکی یا چاشت فرزندمان در منزل و میل به خوردن دسته جمعی دانش آموزان ، گرایش و انگیزه اجرای این برنامه را برای ما بیش از بیش کرد.

شاید به لحاظ ظاهری ارائه بسته با محتویات آن کار چندان سختی نباشد اما پشت صحنه برای تهیه و تدارک آن زحمات زیادی کشیده می شود تا این بسته به طور صحیح و به موقع دست فرزندمان برسد.

در این برنامه حتی به فصول و تغییرات دمایی توجه شده است .استرس صبحگاهی از بابت چاشت یا صبحانه فرزندتان و تنوعی که در برنامه دیده می شود خود نیز فاکتور قابل توجهی برای اجرا و متقاضی شدن شما برای این برنامه می باشد.

تازه بودن و خرید روزانه خوراکی ها جزء اصول کار و تهیه و بسته بندی آن ها از مراکز معتبر و نیروهایی که دارای گواهینامه سلامت می باشند نیز جزئی از کارمان است.

شاید کاری که من نمی توانم انجام بدهم شما به راحتی انجام بدهید و کاری که من می کنم شما نتوانید انجام بدهید اما نکته مهم این که با هم می توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. (ما را از انتقادات سازنده محروم نکنید.)

پس بیشتر مثبت نگر باشید تا ایرادگیر . چرا که اگر مهم ترین هدف ناخدا این بود که همیشه از کشتی محافظت کند آن را در لنگرگاه نگه می داشت .باید کارهای نو انجام داد و نتایج و تاثیرات مثبت آن را به گذر زمان سپرد.

به طور کلی نیازهای خوراکی در طول روز به این شکل می باشد.

آب، چای یا قهوه بنوشیم بدون شکر یا کمی شکر . مصرف شیر یا لبنیات را به یک یا دو وعده در روز محدود کنیم . بیش از یک لیوان کوچک در روز آب میوه ننوشیم . از مصرف نوشابه های قندی دوری کنیم.غلات کامل بخوریم مثل (نان گندم،ماکارانی ر، برنج قهوه ای اما نان سفید کم کنیم.) مرغ و ماهی و حبوبات و آجیل بخوریم . سوسیس و کالباس و سایر گوشت های فرآوری شده را کمتر کنیم.

سبزیجات هر چه بیشتر و متنوع تر بهتر ، روغن زیتون یا روغن کانولا بیشتر استفاده کنیم.میوه زیاد بخوریم و سعی کنیم رنگ های مختلفی از میوه ها را انتخاب کنیم. فعالیت های ورزشی را را فراموش نکنیم.

به استناد از گفته و نوشته های بالا ما نیز سعی کردیم خوراکی هایی را در برنامه های سال تحصیلی بگنجانیم که با توجه به فاکتورهای اجرایی از طرفی ارزش و خواص غذایی خود را نیز دارا باشد.

ما این برنامه را در قالب سه سبد ارائه خواهیم داد.

 

خوراکی اصلی

دورچین

نوشیدنی

حلیم

ژله

شیر

عدسی

فرنی

شیرکاکائو

پیراشکی

خرما

آب پرتقال

اشترودل

زیتون

آب هویج

آش رشته

شیربرنج

 

گاتا گردویی

انواع مغزها

 

نان و ماست

برگه زردآلو

 

PANCAKE

تخم بلدرچین

 

کلوچه خرمایی

شکلات کنجدی

 

ساندویچ کتلت

ماست میوه ای

 

سالاد ماکارانی

میوه های فصل

 

ساندویچ فلافل

کنسرو سبزیجات

 

پوره سیب زمینی

 

 

ساندویچ فیله مرغ

 

 

ساندویچ تخم مرغ

ارزش غذایی هر کدام از مواد ذکر شده بررسی و تحت نظر و تایید متخصص تغذیه می باشد . در طول سال برنامه های دیگری نیز اضافه خواهد شد.

                                

ساندویچ کره و عسل

انواع ساندویچ کلاب ها

ساندویچ نون و پنیر و سبزی

سیب زمینی های سرخ شده

نان های مغذی ( سبوس و جو)

ساندویچ کوکو سبزی ( طبخ بخارپز)

ساندویچ کوکو سیب زمینی ( طبخ بخار پز)

 

 

 

هیچ سبد غذایی ارائه شده از هیچ ارگانی حتی تهیه شده در منزل ، نمی تواند  صد در صد مورد پسند دانش آموز باشد. ممکن است در طول هفته دو برنامه باب میلش را با اکراه یا عدم تمایل استفاده کند.( نکته حائز اهمیت ، ارزش غذایی است که باید در طول روز به بدن او برسد.)

یک پنجم نیاز روزانه در وعده صبحانه می باشد.دانش آموزانی که از صبحانه استفاده می کنند قدرت ذهن و تمرکز بالاتری دارند. دیده شده نمرات دیکته و ریاضی بهتری می گیرند. دچار افت شدید قند و مشکلات بعد از آن نمی شوند.

حین  آموزش به مراتب شرایط یادگیری بهتر و آرامتری دارند. حتی طی تحقیقات به عمل آمده دانش آموزانی که مبتلا به بیش فعالی هستند می توانند روی رفتارهای پرهیجان خود کنترل بهتری داشته باشند.

نکته: این برنامه صد در صد اختیاری می باشد و هیچ اجباری در آن نیست . چنانچه هزینه را در تابستان پرداخت نموده اید مدرسه موظف است تا پایان سال تحصیلی (اردیبهشت ۹۷) بسته را هر روز به غیر از پنجشنبه ها و تعطیلات رسمی در اختیار فرزندتان بگذارد و اگر می خواهید به صورت فصلی متقاضی شوید می توانید فرم مربوط را پر نموده فقط به نکات ذکر شده در آن توجه ویژه داشته باشید.

در زمستان ممکن است به خاطر برودت هوا یا بارش برف مدارس تعطیل شود . چنانچه این اتفاق افتاد تغییراتی در برنامه آن روز ایجاد خواهد شد.

در پایان از شما که همراه خوبی برای پیشبرد اهداف فرهنگی ما و ایجاد عادات غذایی مناسب هستید کمال تشکر را داریم . امید است اجرای این طرح با تمام نقایص موجود بخش کوچکی از انتظارات پسندیده و به حق شما را برآورده کنند.